De boottest van de Glastron GT 205 is uitgevoerd in 2020 met een 200 pk Mercruiser. Genoemde prijzen zijn uit 2020.
Het Amerikaanse merk Glastron, maakt sinds enige jaren deel uit van het grootste bootbouwconcern ter wereld, de Groupe Beneteau. Hierdoor kunnen grote inkoop- en marketing voordelen worden behaald en dat zorgde ook dat het merk weer floreert. Epco Ongering testte op het Zwarte water de Glastron GT 205 met Mercruiser 200pk.
Europese Amerikaan
Net als veel andere topmerken worden de Glastron boten in Polen gelamineerd, maar andere essentiele onderdelen als de motor en de kussens komen uit de USA. Het polyesterwerk is prachtig, strak en stevig. De boot ziet dankzij het Europese vakmanschap er in grote lijnen, maar ook in details als leer en kuipstoelen uit als een volbloed Amerikaan.
Compleet
De Glastron GT 205 is een zogenaamde bowrider, heeft comfortabele ligplekken voorop en een ruime kuip achter de schuin geplaatste voorruit. De Glastron boten worden heel compleet uitgerust, met zonnedek, rondzit, uitschuifbare bank, stereo, kussens, afdekzeil, verlengd zwemplatform plus een aantrekkelijk kant-en-klaar pakket. Je hebt verschillende opties voor de bekleding, zoals zwart met bruin, of zoals in de geteste boot een sjieke cognackleur. Door de complete uitvoeringen is de optielijst van de Glastron GT 205 extreem kort. Eigenlijk kun je als extra’s alleen kiezen voor een bimini, navigatiemiddelen of een trailer.
Ruimte, ruimte
Als je de GT 205 van boven bekijkt, valt op dat deze relatief breed is. Bovendien is bijna de gehele breedte in het interieur benut. Achterop heb je een dubbel zwemplateau met een zwemtrap. Daarvoor de kuip met een brede bank, die met schuifstukken te vergroten is tot een soort lounge lig-deel. Achterin is veel opbergruimte. Als je het kussen aan stuurboord naar achter schuift, kun je bij de opbergruimte komen. Tussen de achterbank en de voorstoelen is extreem veel ruimte. Onder de vloer vind je een groot waterski-luik, waar ook een wakeboard in past.
Ergonomisch doordacht
Het stuurwiel is ergonomisch goed te verstellen, de bestuurder heeft ook de beschikking over een goede voetensteun en prima zijsteun van de kuipstoelen, dus de boot is ergonomisch goed doordacht. De zitting van de kuipstoelen is deels op te klappen om een verhoogde zitting te maken. In het dashboardkastje aan bakboord vind je de standaard radio. Grappig is dat de kikkers aan de zijkant zijn gemonteerd, als je er de eerste keer mee vaart, moet je ze even zoeken. De voorruit is in het midden te openen. Voorop heb je twee banken, die met een vulstuk een groot V-vormig lounge-bed maken. Het wordt geflankeerd door goede hangrepen, bekerhouders en polstering rondom.
Chique
De afwerking met het cognackleurige leer geeft de boot een chique uitstraling. De bekleding is heel mooi en met liefde vervaardigd. De boot is verder werkelijk mooi afgewerkt en oogt extreem ruim. Minpuntjes zijn dat kleine dingen niet sjiek zijn opgelost, zoals de ruitsteuntjes en de manier waarop de voorruit met drukknoop vastgezet moet worden. Maar over het algemeen is het een boot waarop je Amerikaans kunt genieten van Europees vakmanschap. Al met al is het een mooi afgewerkte, sportieve familieboot, die mede door de rvs-stootlijst rondom een prachtige snelle uitstraling heeft. Onder het grote zonnekussen achterop vind je de motor, een Mercruiser zescilinder, 4,5 liter, V6 200pk benzinemotor met hekdrive en Alpha 1 staartstuk. Het is een compacte, felle motor die in duizenden sportboten is ingebouwd en de betrouwbaarheid al lang heeft bewezen.
Gelukkig
De Glastron is een boot voor het snelle werk. Langzaam varend merk je de wielwerking van de schroef, maar dat verdwijnt als je gas geeft en in plané komt. Dit soort boten is gebouwd om snel te varen, waterskiers gelukkig te maken en bijzondere curves in de hekgolf te trekken. Met een klein beetje trim vliegt de Glastron over het water en ervaar je de sensatie van het varen in een lekkere bowrider. Dankzij de diepe V-bodem kun je de bochten messcherp aansturen en met een deadrise van 21 graden komt de boot snel in plané.
Spelen
Daarna begint het spelen, want je kunt extreem gecontroleerd over golven springen. Als je na een sprong op het water ploft, schudt de boot een beetje als een kat die water over zich heen kreeg. Het is een kick om met 50 km/u bochten door het water te maken. De kuipstoelen geven je dan het gevoel dat je in een stevige lederen fauteuil in een kart zit. Op een lang recht stuk laat de boot met V6 motor zich gemakkelijk trimmen tot een top van 72 km/u. De prijs van deze chique, goed afgewerkte bowrider is interessant. De Glastron GT 205 kost bij Dannijs in Meppel €39.950 compleet. Dat betekent, voor relatief weinig geld een snelle en goed verzorgde sportboot. ‘Value for money’ zeggen ze dan in de USA.
Technische gegevens: Glastron GT 205 met Mercruiser 200pk
Lengte (m.) | 6,25 |
Breedte (m.) | 2,44 |
Diepgang (m.) | 46 cm |
Waterverplaatsing (kg.) | 1365 |
Motor pk (kW) | 200 pk Mercruiser inboard |
Vanaf-prijs (incl. btw) | Deze € 39.950 compleet af Meppel |
Meer informatie: | www.boatland.nl |
Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.