Tenderline Gentleman 34: Herenboot

De boottest van de Tenderline Gentleman 34 is uitgevoerd in 2013 met een 370 pk Yanmar dieselmotor. Prijzen en specificaties zijn uit het jaar waarin de boottest is uitgevoerd.

Wat voor sommige ondernemers een droom blijft, werd voor Yvo Schotman van Tenderline werkelijkheid. De bouwer van aluminium trendboten mocht voor een klant een droom van een sportboot maken. Een Gentleman’s boot met de nieuwste technische mogelijkheden.

Gedurfd

In de afgelopen jaren bouwde Schotman met Tenderline een bijzondere reputatie op. Waar sommige ondernemers een conservatieve koers kozen, nam hij vooral gedurfde beslissingen. Zo ontwikkelde hij de G7, een anti-crisisboot en paste hij in zijn ontwerpen veel nieuwe materialen toe. En zo kon het gebeuren dat een klant met bijzondere wensen bij deze out-of-the-box denker terecht kwam en hem vroeg een snelle sportboot te bouwen. Het uiterlijk moest associaties oproepen met legendarische modellen zoals die van Riva en Boesch, maar dan onderhoudsvriendelijk en modern. Dat is gelukt.

Niets is te gek

De lijnen van de Tenderline Gentleman 34 zijn onmiskenbaar modern, maar bevatten ook gebogen vormen en klassieke accenten. De aluminium romp heeft in het vlak om de 40 cm spanten en is onberispelijk afgewerkt. Het dek is bekleed met een kunststof teakvervanger, zodat het klassiek oogt, maar nauwelijks onderhoud nodig heeft. De aandrijving onder het zonnedek achterop bestaat uit een 370 pk Yanmar diesel met hekdrive. Tot zover de standaarduitvoering van rond de 250.000. De rest is namelijk helemaal zelf te bepalen. En wat dat betreft is niets gek genoeg.

Runabout

Zo is deze runabout voorzien van een prachtig kookeiland in de kuip en is het dashboard afgewerkt met custom made drukknoppen rond een enorm digitaal display. Radio en verlichting zijn, net als de status van de systemen met de iPad te bedienen. Ook is er een uniek verlichtingssysteem, waarbij niet alleen de intensiteit van de ledverlichting te regelen is, maar tevens de kleur. De vlaggenstok achterop is te transformeren tot skipaal en in het interieur onder het voordek zijn kosten noch moeite gespaard om het op een sfeervolle hotelkamer te laten lijken. Alleen het chemisch toiletje vloekt met de op luxe en comfort gerichte inrichting. Een ander kritiekpunt betreft de ergonomisch niet optimale positie van het stuurwiel. Maar deze zaken zijn eenvoudig aan te passen.

Stijf en strak

Op het onrustige Markermeer toont deze luxueuze Tenderline Gentleman 34 zich van haar beste kant. In korte tijd en zonder te hoeven trimmen sprint de boot naar een top van 34 knopen, bijna 65 km/u.  Dan verbruikt de motor maximaal 76 liter per uur, maar dat zakt naar 45 liter als de snelheid wordt teruggebracht naar 27 knopen. De romp voelt super stijf aan en snijdt strak door de golven, waarbij er geen druppel water de boot naar binnen spat. Precies wat een varende gentleman wil.

Scorebord Tenderline Gentleman 34:

Constructie****
Comfort & Ruimte ****
Ergonomie***
Afwerking*****
Vaareigenschappen****
Prijs / Kwaliteit***

Technische specificaties Tenderline Gentleman 34:

Lengte: 10,30m (34ft)

Breedte: 2,98m

Diepgang: 0,98m

Kruiphoogte: 1,80m

Transporthoogte: 2,30m

Waterverplaatsing: 4,5t

Motorvermogen max: 1100 pk

Materiaal: aluminium 5083 H11

Meer info: www.tenderline.nl

Geluid en Snelheid

RpmGeluidSnelheidSnelheid
 dB(A)knopenkm/u
550713,36,1
1000795,910,9
1500817,714,3
2000839,818,1
25008816,831,1
30009023,142,8
35009129,554,6
38009234,864,4

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Epco Ongering
Epco Ongeringhttp://www.boatsmen.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde aan het begin van zijn loopbaan af als bewegingswetenschapper en fysiotherapeut. In 2001 startte hij samen met een uitgever met het crossmediale 'Yacht Vision' concept. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Ook presenteerde hij op landelijke televisie 14 seizoenen lang breed gewaardeerde watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart en VaarTV. Hij maakt sinds 2004 deel uit van de jury van de Hiswa Boot van het jaar verkiezingen en sinds 2013 van de Motorboot-varen-prijs.

Popular

spot_img

Andere Boottesten