OudHuijzer 616: Geen sloom keffertje (+video)

De boottest van de OudHuijzer 616 is uitgevoerd in 2017 met een 50 pk Tohatsu buitenboordmotor. Genoemde prijzen en technische specificaties zijn uit dat jaar.

Tenders, de snelle, strakke zusjes van de sloepen, zijn het populairste boottype van het moment. Boat Import Holland lanceerde deze week op de Hiswa in de Rai een nieuwe, compacte en snelle tender voor een interessante prijs.

Het nieuwe wit

Zwart, de kleur van de nieuwe Oud Huijzer 616, is voor dit soort dagboten het ‘nieuwe’ gebroken wit. Het geeft deze tender iets dreigends mee en maakt de 616 een boot die naadloos past bij de outfit van Darth Vader. De boot heeft een volle boeg, een nette stootlijst en daarboven een moderne Langman kabelaring die de lijnen fraai accentueert.

Motorbun

Van de ruim zes meter OudHuijzer 616 wordt maar ongeveer twee derde voor het interieur gebruikt. Het achterste derde deel is gereserveerd voor het zwemplateau en de grote motorbun. Onder de gebogen klep passen buitenboordmotoren vanaf 15pk. De testboot was voorzien van een 50pk viertakt van Tohatsu, het enige motormerk dat uitsluitend buitenboordmotoren produceert. Het is een prettige stille, maar ook soepele motor. De boot heeft geen roer, want je stuurt via een monokabel met de motor. Bij het plaatsen op een trailer kan het lastig zijn dat de motor niet helemaal omhoog te trimmen is.

Afstapje

Het interieur is simpel en netjes, maar in de vloer zit naast de stuurconsole een venijnig klein afstapje. Het polyesterwerk is goed afgewerkt, zelfs in de opbergruimtes onder de banken. De rugleuningen zijn hoog en de standaard kussenset voldoet goed. Achter de stuurconsole is een tweepersoonsbank, daaronder is de nette ruimte voor de brandstoftank en de accu. Belangrijk is dat de motor onder de kap voldoende zuurstof krijgt en dat is hier goed geregeld.

Planeert

Direct valt op dat de Oud Huijzer 616 gemakkelijk in glijvaart komt. Ongemerkt varen we al 20 km/u en dan staat de gashandle nog maar half open. Volgas noteren we een top van 42 km/u. De boot stuitert soepel over het rimpelige water en laat iedereen aan boord meegenieten van wat buiswater. Het manoeuvreren is simpel, zolang je maar gas blijft geven. Als je stationair draait, heb je te weinig druk om korte bochten te maken.  Dan wordt de draaicirkel groot. Zodra je gas durft te geven is dit euvel verholpen en verandert het slome keffertje in een goed getrimde bouvier.

Budgettair interessant

Al met al is de OudHuijzer 616 een verrassend goed varende, compacte tender met een aantrekkelijke prijs. Die begint bij € 14.995, inclusief kussens en kabelaring, maar exclusief de motor. De geteste uitvoering met 50 pk kost rond de €23.000. Voor de instapversie met 15 pk ben je ongeveer €18.400 kwijt en dat maakt de snel varende OudHuijzer 616 tender budgettair interessant.

Beoordeling:

Cijfer 7,4

Comfort & Ruimte***  

Ergonomie***  

Afwerking***  

Vaareigenschappen***  

Prijs / Kwaliteit**** 

Technische Specificaties OudHuijzer 616:

Lengte: 6,16 m

Breedte 2,48 m

Diepgang 0.50 m

Doorvaarthoogte 1.10 m

Motorisering 15pk tot 50pk

Prijs vanaf €14.995 excl. motor

Meer informatie: OudHuizer

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.J, Watersport-tv.nl en/of Botentekoop Magazine.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Epco Ongering
Epco Ongeringhttp://www.boatsmen.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde aan het begin van zijn loopbaan af als bewegingswetenschapper en fysiotherapeut. In 2001 startte hij samen met een uitgever met het crossmediale 'Yacht Vision' concept. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Ook presenteerde hij op landelijke televisie 14 seizoenen lang breed gewaardeerde watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart en VaarTV. Hij maakt sinds 2004 deel uit van de jury van de Hiswa Boot van het jaar verkiezingen en sinds 2013 van de Motorboot-varen-prijs.

Popular

spot_img

Andere Boottesten