De boottest van de Skilsø 39 Panorama is met 2 x zescilinder diesel uitgevoerd in 2019. Genoemde prijzen zijn uit dat jaar.
Skilsø is met een jaarproductie van slechts 70 boten niet zo bekend, maar ten onrechte. Op Boot Düsseldorf werd de Skilsø 39 Panorama genomineerd als Europees motorjacht van het jaar. Epco Ongering testte het Noorse vierseizoenen-jacht op het winterse Sneekermeer.
Viknes familie
Bij het merk Skilsø ligt de nadruk op modernere vormgeving dan van de traditionelere Viknes boten van hetzelfde concern. Vanwege de ligging van de werf op een Noors eiland bij Bergen, vlak aan de ruige Noordzee, is bij de bouw gekozen voor extra degelijke bouw. In dit geval met een vacuüm injectie sandwich romp en een schuimkern tussen de polyester-lagen. Dat zorgt voor goede structurele stevigheid met een relatief licht gewicht.
Omgekeerd
De voortstuwing van het bijna 12 meter lange jacht is met twee omgekeerd geplaatste motoren met V-drive schroefassen. Er is keuze uit Volvo Penta of Yanmar motoren tussen 2 x 370 en 2 x 400 pk. Door de vaste schroefassen zijn de boten ook langzaam varend uitstekend koersvast. Bovendien heb je met twee motoren minder kans op storingen.
Transformatie
Bijzonder van de Skilsø 39 Panorama is de super praktische indeling. Achterop is een zwemplateau en als moderne transformer is de boot zowel vrijwel helemaal open als helemaal gesloten te varen. Er is een riant overdekt achterdek met een lekkere L-vormige bank, een groot open dak en rondom een verwijderbare tent. Ook de salon heeft allerlei transformatiemogelijkheden. Achteraan is een schuifpui met een elektrisch zakkend achterraam en het glazen panoramadak is elektrisch te openen. Als de leuning van de meevaarbank is omgeklapt, heb je een U-vormige dinette en een TV die achter het dressoir is weggewerkt. Mooi is dat salon en kuip in geopende toestand naadloos in elkaar overlopen, zodat je op warme dagen een groot open leefoppervlak hebt. Een echte vierseizoenen-boot dus.
Schuifdeur
Op de bestuurdersplek zitten de instrumenten op precies de goede plek. Fijn is de extra brede schuifdeur, waardoor je snel naar het gangboord kunt om solo af te meren. Dat de stuurplek comfortabel is, heeft ook te maken met de uitstekende kachel en de standaard defroster waarmee in de winter kan worden doorgevaren. In het voorste gedeelte zijn drie slaapcabines, twee gastenhutten deels onder de salon en een ruimere hut voorin. De eigenaarshut heeft een groot Frans bed, maar een hangkast vind je alleen in de achterste hutten. Gelukkig zijn de houtsoort voor de betimmering en de plaatsing van kasten en kombuis aan de persoonlijke wens aan te passen. Standaard wordt de boot met mahonie of licht eiken betimmerd. De grote moderne ramen in de romp maken de hutten aangenaam licht. Het afwerkingsniveau is Scandinavisch degelijk.
Boterzacht
De ruim acht ton wegende Skilsø 39 Panorama vaart gemakkelijk. De twee zescilinder diesels met een inhoud van dik vijf liter schakelen boterzacht in en doen op een beschaafd laag volume hun werk. Stationair, met een snelheid van 6 km/u, verbruiken ze amper een liter diesel per uur. Bij 30 km/u is het verbruik 30 liter per motor en op vol vermogen loopt dat op tot rond de 70 liter per motor. Dan vaar je 58 km/u, een snelheid waarbij de boot nog altijd uitstekend te controleren is. Je merkt aan alles dat dit een boot is die gemakkelijk het zoute zeewater van de Noorse kust trotseert, maar ook goed tot haar recht komt in de kleine Friese watertjes. Aan zo’n kwaliteitscombinatie hangt natuurlijk wel een prijskaartje. Dat begint bij €420.926. Aangekleed kost de Skilsø 39 Panorama rond de 5 ton.
Beoordeling:
Cijfer 7,9
Constructie ****
Comfort & Ruimte *****
Afwerking ****
Ergonomie ****
Vaareigenschappen ****
Prijs/Kwaliteit ***
Technische Specificaties
Lengte: 11,90 m.
Breedte: 3,80 m.
Diepgang: 1,10 m.
Waterverplaatsing: 7850 kg
Motorisering: 2 x 370 pk diesel
Prijs vanaf: € 420.926
Meer info: www.melioryachts.com
Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.