De boottest van de Jeanneau Cap Camarat 9.0 CC is in 2020 uitgevoerd met 2 x Yamaha F250.
Het Franse Jeanneau bouwt al decennia motorboten in diverse lijnen voor verschillende doelgroepen. De Cap Camarat lijn bestaat uit een populaire serie sportieve consoleboten tussen 5,5 en 12,5 meter. De CC9CC is een populaire maat voor compact varen op ruim water. Epco Ongering testte de Jeanneau CC 9 CC met 2 x Yamaha F250.
Rotsformatie
Jeanneau stond ooit vooral als zeilbotenmerk bekend, maar begon in 1957 met de bouw van kleine snelle houten motorboten. Later maakte de werf speciaal voor vissers voor de Atlantische kust een serie stabiele polyester boten. In 1963 was de Sea Bird de eerste in serie gebouwde polyester motorboot en in 1980 zag de eerste Cap Camarat het licht, genoemd naar de legendarische rotsformatie om de hoek bij St. Tropez. Jeanneau omschreef deze boot als de 4 x 4 van de zee. Dze Cap Camarat, kortweg CC, werd de basis voor de productie van duizenden degelijke polyester consoleboten. Tegenwoordig brengt Jeanneau niet alleen elk jaar veel nieuwe modellen uit, maar de werf verbetert ook de bestaande modellen voortdurend. Zo ook de 9.0 CC (Center Console), een model in een populaire maat, dat dit jaar nog een grondige modernisering heeft ondergaan.
Zomerboot
De geteste Cap Camarat 9,0 CC is een echte zomerboot, voor mensen die weinig onderhoud willen plegen. Het is een overzichtelijk en gemakkelijk jacht. Is de boot vies, dan haal je gewoon de kussens eraf, zet de waterspuit erop en klaar is Kees. De eerste indruk is dat het een fijne, ruime, brede en lekker veilige boot is. Vreemd genoeg lijkt deze negen meter boot door de grote breedte en het interne volume anderhalve meter groter.
Studentenkamer
Boven de console prijkt een prachtige T-top, ondersteund door dikke zwart gepoedercoate, beugels. Achterin vind je een vaste spiegelbank en twee opklapbare banken. Er is een teakhouten tafel, je ziet er hengelhouders en mooie plekken om allerhande spullen op te bergen. Onder de achterste kuipvloer is een mega opbergruimte, groot als een gemiddelde Amsterdamse studentenkamer. De CC heeft verder een mooi hoog vrijboord en dat geeft een veilig gevoel als je een tocht over de Waddenzee maakt of de Noordzee oversteekt.
Sfeervol
De CC is solide gebouwd en van buiten prima afgewerkt. De stoere console achter de open boeg is zo groot, dat er onder een kajuit is gemaakt. Je vindt er een tweepersoonsbed met een groot dakluik er boven, handig om de kussens van buiten naar binnen te brengen. Aan stuurboord is een flinke toiletruimte en achter de trap is nog een klein kinderbed. De kajuit ziet er mede door verlichting sfeervol uit, maar is nogal rechttoe rechtaan in prefabstijl met hout afgetimmerd. Toch maakt de compacte kajuit mogelijk dat je deze dag-boot ook voor een langere tocht met overnachtingen aan boord kunt gebruiken.
Strak
Buiten heb je een driedelige stuurbank met een wetbar onder de zitting. Deze bar bestaat uit een spoelbak en een bakplaat en biedt ook een wat onhandige toegang tot de koelkast. De stuurpositie is zonder meer fijn. Je hebt een hoge bank met drie zitplekken en het stuur in het midden. Het dashboard is overzichtelijk en er is ook gedacht aan een opbergbak voor de telefoon met usb-aansluiting voor opladen. Alles is strak vormgegeven. De gangboorden rond de console zijn breed. Voorop kun je een mega zonnebed maken van de lekkere loungebank die voor de console is geplaatst, een opvulstuk en de U-vormige bank. De ankervoorziening is prima.
V-6 motoren
Er is motorisering mogelijk van 1 x 350 tot 2 x 250 pk. Jeanneau rust al haar modellen met buitenboordmotoren uit met Yamaha’s. De twee motoren van de testboot zijn Yamaha 250pk V-6 motoren met 24 kleppen en dubbele bovenliggende nokkenassen, elektronische brandstofinspuiting (EFI ) en variabele kleptiming (VCT). Voor extra stuurgemak is de boot voorzien van stuurbekrachtiging naast de normale hydraulische besturing. Ook is er een Lenco trimsysteem.
Intercity
De boot vaart met twee motoren extreem gemakkelijk en is op de millimeter te manoeuvreren. Als je gas geeft, corrigeer je snel de horizontale en verticale positie om zo efficiënt mogelijk over het water te vliegen. In korte golven voel je de degelijkheid van de strakke romp. In een paar tellen zien we de snelheidsmeter oplopen naar 80 km/u om pas te stoppen als we de 85 km/u hebben aangetikt. De CC stuurt licht en direct. Langzaam varend en op topsnelheid spoort deze Cap Camarat strak als een Intercity. Dit is echt een superfijne boot die extreem lekker door de golven gaat en mooi rustig planeert.
Allemansvriend
De prijs van de Jeanneau Cap Camarat 9.0 Center Console begint bij €57.000, maar daar komen natuurlijk nog kosten bij voor de motoren (€ 51.000) en andere opties voor comfort, elektra en navigatie. In totaal kost de geteste Jeanneau met twee pagina’s aan opties €134.672. Je krijgt daarmee wel extreem veel boot voor je geld. Deze Cap Camarat is een mega ruime weekender met extreem veel gebruiksmogelijkheden. Zowel van buiten als binnen is deze Jeanneau praktisch ingedeeld en degelijk gebouwd. Vanwege de vele mogelijkheden voor bijvoorbeeld zeevissen, overnachten, dineren, rustig varen, snel-varen, feestvieren en waterski is het een echte zomerse allemansvriend.
Technische gegevens
Lengte (m.) | 9,12 |
Breedte (m.) | 2,98 |
Diepgang (m.) | 0,65 |
Waterverplaatsing (kg.) | 2380 ex motor |
Motor pk (kW) | 1 x 350pk – 2 x 250pk |
Vanaf-prijs (incl. btw) | € 57.000 ex motoren 2 x Yamaha F 250: €51.000 |
Meer informatie: | www.boatland.nl |
Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.