Lomac Gran Turismo 12: Sensationele ervaring

De boottest van de Lomac Gran Turismo 12 is in 2021 uitgevoerd met 3 x Yamaha F 300.

In Nederland is het puur Italiaanse Lomac nog niet zo bekend, maar in het eigen land heeft dit merk een sterrenstatus.

Lomac Gran Turismo 12

Rubber plakken

Op de Middellandse Zee testten we de Lomac GT 12 met drie fonkelnieuwe Yamaha motoren aan de spiegel. Een Sensationele ervaring met hoofdletter S. Het merk Lomac is het geesteskind van twee broers Lo Manto, die in Milaan vanuit het produceren van modieuze schoenen, een aantal geheimen van het plakken van rubber hadden ontdekt. Ze raakten gefascineerd door de watersport en begonnen vanaf 1960 boten te bouwen.

Lomac Gran Turismo 12

Design en prestaties

In de tachtiger jaren waren ze de eerste pioniers van rubberboten met een harde bodem, de zogenaamde RIB’s. Inmiddels staat de derde generatie Lo Manto aan het roer van de onderneming. Het modellengamma bestaat nu uit 68 modellen in zes verschillende lijnen. De geteste GT 12.0 is het op twee na grootste model uit de Gran Turismo lijn. Deze is ontworpen om een exclusieve combinatie van design, prestaties en comfort neer te zetten. Dat is duidelijk gelukt. Vol trots meldt de werf dat de Lomac Gran Turismo 100% ‘made in Milano’ is, een teken dat design en kwaliteit de hoofdingrediënten zijn. De ontwerper is Federico Fiorentino, die vooral Italiaanse superjachten ontwerpt, maar ook veel plezier beleeft aan het vormgeven van de exclusieve RIB’s van Lomac.

Lomac Gran Turismo 12

Krasvast

Bijzonder van Lomac is de aandacht voor details en de mogelijkheid om de boten verregaand te personaliseren. Tubes, interieur, banken en T-top zijn in veel verschillende kleuren verkrijgbaar. De vorm van het onderwaterschip is met computersystemen geoptimaliseerd, de rompen zijn dubbelwandig, met vacuüm injectie gebouwd met vinylester hars. De buitenkant is versterkt met aramidevezels, materiaal dat ook in kogelwerende vesten wordt toegepast. De afwerking is met een neopentyl gelcoat, een dikke buitenste laag die krasvast is en ook tegen klappen kan, maar de flexibiliteit behoudt. Dat zijn genoeg ingrediënten voor een kwalitatief hoogstaand product. De Rib is strak gelijnd en de testboot was uitgevoerd met de optionele T-top. Deze bepaalt de stroomlijn van de boot en is mooi slank, maar super stevig uitgevoerd. De zeeg is beperkt, de hypalon tubes met zes luchtkamers liggen vrij vlak. Door de diepte van het onderwaterschip heeft de Lomac lekker veel binnenruimte.

Asymmetrisch

Voorop is een ankerluik, daarachter een grote U-bank rond een verzinkbare tafel, zodat daar een groot beschermd zonnedek kan worden gemaakt. Voor de console is een bankje. Achter de stuurconsole is een tweepersoons stuurbank. De console is asymmetrisch aan de stuurboordkant van de boot geplaatst, zodat aan bakboord de doorloop is. De stuurpositie is aan de rechterkant van de console en goed vormgegeven met onder meer een verstelbaar stuur. Er is plek voor een groot navigatiescherm en de Helm Master Joystick heeft een eigen beschermde plek.

Lomac Gran Turismo 12

Elektrische tafel

Links in de console is de ingang naar het kajuitje, dat verrassend licht aandoet en ruimte biedt aan een tweepersoonsbed plus een compacte toiletruimte. Onder de stuurbank is een 65 liter koelkast. Klap je de stuurbank naar voren, dan vind je daar een wetbar met spoelbak en snijplank. Daarachter is een U-vormige bank met een elektrische tafel die uit de vloer kan oprijzen en achterop is een groot zonnedek met extreem veel opbergruimte er onder. Een 650 liter rvs-brandstoftank is standaard. Natuurlijk is de aandrijving aan te passen aan de eigen wensen. Voor de 3700 kilo zware boot is keuze uit motorisering tussen 2 x 300-450 pk en 3 x 300.

60 jaar ervaring

Aan de spiegel van de GT 12.0 hangen drie blinkend witte Yamaha V6-300 pk motoren, voor de Lomac GT 12.0 de maximale motorisering. Deze boot woog in testconditie 5422 kilo, een dikke 1700 kilo extra dus voor 650 liter brandstof, drie man bemanning, rigging en de drie motoren van 288 kilo elk. De nieuwe lijn V6 motoren kwam dit voorjaar op de markt en sluit uitstekend aan op het kwaliteitsniveau van de Lomac. Zo zijn beide merken Yamaha en Lomac al ruim 60 jaar op de markt en staan ze bekend als innovatief en betrouwbaar. Aan het zwaarste vermogenssegment is nu de nieuwe lijn V6 motoren van 300, 250 en 225 pk toegevoegd.

Interne stuurcilinder

Deze nieuwe Yamaha motoren worden niet meer met een externe hydraulische stuurcilinder bestuurd, maar met een elektrische. Daarom heb je geen zware hydraulische stuurcilinder op de spiegel meer nodig, want de stuurmotor valt binnen de motorbehuizing. De V6 zelf is een imposant 4,2 liter blok met de twee rijen van drie cilinders van elk 700 cc. Desondanks zijn ze lichter dan alle concurrenten, met 260 kilo voor de 300pk, inclusief de nieuwe besturing 288 kilo. De motor is naar beide zijden 32 graden te draaien en dat maakt inbouw dicht op elkaar mogelijk, maar dat gaat niet ten koste van de manoeuvreerbaarheid.

Joystick

De elektrische besturing is te koppele met het Yamaha Helm master-systeem. Dat maakt boot voor het manoeuvreren met de joystick te besturen en ook autopilot en het automatisch volgen van voor-ingestelde koersen zijn mogelijk. Ook het virtuele ankersysteem is fijn, waarbij het Helm master-systeem de GPS-gegevens gebruikt om de boot op exact dezelfde positie en in dezelfde richting te laten liggen. Nieuw is een superslim uitlaatsysteem. Door de uitlaatgassen bij achteruitvaren de andere kant op te stuwen, wordt achteruitvaren gemakkelijker en met name bij 2000 toeren een stuk krachtiger. Voor veel startende watersporters is het afmeren van een 12 meter lange RIB lastig, maar met de Yamaha joystick is dat niet nodig. Deze maakt het gemakkelijk om ook de Lomac GT 12.0 op de gewenste plek te leggen.

Usain Bolt

De motoren zijn op lage toeren fluisterstil, maar geef je gas, dan voel je de perfecte harmonie van de romp en de power van de drie V6 motoren. De Lomac accelereert als Usain Bolt en heeft na slechts 7,9 seconden al 30 knopen (55,6 km/u) snelheid. Het versnellen lijkt niet op te houden, want op het onrustige water van de Middellandse Zee schieten we door naar 54 knopen, omgerekend exact 100 km/u. Daarmee vaar je echt op een boot uit de buitencategorie en dat geeft een sensationeel snelheidsgevoel. Achter de ruit zit je beschut tegen de wind en de boot is ook op topsnelheid goed controleerbaar, want het onderwaterschip zorgt voor een uitstekende balans en goede manoeuvreerbaarheid. De prijs is in lijn met de kwaliteit van de boot. De kale GT 12.0 kost €200.000 exclusief btw, werk in Milaan en de motoren. Voor een compleet aangeklede GT 12.0 kom je uit rond de €400.000. Dat is veel geld, maar marktconform in het segment van luxe exclusieve en supersnelle RIB’s van deze lengte.

Lomac Gran Turismo 12

Technische Specificaties Lomac Gran Turismo 12.0

Lengte:                                   11,7 m

Breedte:                                 3,58 m

Diepgang:                               0,80 m

Motorisering:                         3 x Yamaha F 300 NSB

Brandstoftank:                       650 liter

Topsnelheid:                           55 knopen

Prijs vanaf:                              €200.000 ex motoren, ex btw

Meer informatie:                   www.mcr-rijnzicht.nl

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Epco Ongering
Epco Ongeringhttp://www.boatsmen.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde aan het begin van zijn loopbaan af als bewegingswetenschapper en fysiotherapeut. In 2001 startte hij samen met een uitgever met het crossmediale 'Yacht Vision' concept. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Ook presenteerde hij op landelijke televisie 14 seizoenen lang breed gewaardeerde watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart en VaarTV. Hij maakt sinds 2004 deel uit van de jury van de Hiswa Boot van het jaar verkiezingen en sinds 2013 van de Motorboot-varen-prijs.

Popular

spot_img

Andere Boottesten