Rodman Spirit 31 HT IB: Rolstoelvriendelijk Seriejacht

De boottest van de Rodman Spirit 31 HT IB is uitgevoerd in 2012 met 2 x Volvo Penta 170 pk diesels. De genoemde prijzen zijn uit 2012. Anno 2022 is Jachtwerf de Boarnstream de importeur.

Rodman Spirit 31 HT IB

Met slechts 10 meter lengte, een vrij bolle kop en een halfronde spiegel is de Rodman Spirit 31 HT IB een bescheiden, maar desondanks opvallende verschijning. Bijzonder is dat het jacht in versies met zowel inboard (IB) als buitenboordmotoren (OB) wordt geleverd. Epco Ongering test in Zwartsluis de inboardversie.

Rodman Spirit 31 HT IB

Lekker klinkend

In 1974 begon Manuel Rodríguez Vázquez met het bouwen van boten. Door de eerste drie letters van achter- en voornaam te gebruiken, ontstond Rodman, een lekker klinkende naam voor zijn werf. Inmiddels is Rodman een van de belangrijkste spelers op de Zuid Europese markt en bouwt naast beroepsschepen ook polyester plezierjachten van 8 tot 30 meter.

Rodman Spirit 31 HT IB

Praktisch

In Nederland is Rodman nooit echt heel bekend geworden. Onbegrijpelijk, omdat de ISO gecertificeerde werf bijvoorbeeld met de flybridge jachten een internationale concurrent van merken als Fairline en Princess is. En elk jaar introduceert de Spaanse werf opvallend praktische jachten. Zoals de nieuwe Rodman Spirit 31 HT, die dit jaar door de Nederlandse importeur naar de HISWA te water werd gebracht. Met slechts 10 meter lengte, een vrij bolle kop en een halfronde spiegel is de 31 HT een bescheiden, maar desondanks opvallende verschijning.

Indeling

Het eerste dat aan de boot opvalt is de halfronde spiegel. Met een simpel railsysteem zijn de ronde spiegelbanken opzij te schuiven en dan ontstaat een rolstoelvriendelijke brede doorloop naar de kajuit. Deze is modern vormgegeven met een brede schuifpui, flashvormige raampartij, een kookdressoir aan stuurboord, pal voor de bestuurdersplaats. Aan bakboord is een L-vormige bank met opklaptafel. Als slaap accommodatie is er voorin de eigenaarshut met een diagonaal geplaatst tweepersoons bed en in het halletje daarvoor een los eenpersoons bed en de natte cel. Waar dit op concurrerende merken nogal eens het kind van de rekening is, heeft de Spirit een goed beloopbaar gangboord.

Aandrijving

Voor de aandrijving is er keuze uit 1 x 200 pk tot 1 x 320 pk en van 2 x 170 pk tot 2 x 220 pk. De geteste uitvoering had twee Volvo Penta 170 pk motoren netjes weggewerkt onder de kuipvloer. En naast de Hardtop versie is er ook een open uitvoering beschikbaar. Het is met 65 decibel basisgeluid geen fluisterstille boot. Maar met een top van 27 knopen (50 km/u) kan deze Rodman met de snelsten in zijn klasse mee.

Boegschroef welkom

Onder alle omstandigheden blijft de boot goed bestuurbaar, al moet je bij het terugnemen van gas oppassen dat de kuip niet vol loopt. Als dit toch gebeurt, stroomt deze gelukkig net zo snel weer leeg. Bij het manoeuvreren in de haven zou voor de hoog opgebouwde boot een boegschroef welkom zijn. De importeur heeft al aangegeven deze in de basisuitvoering op te laten nemen.

Rodman Spirit 31 HT IB

Beoordeling:

Scorebord:

Constructie ***

Comfort & Ruimte ***

Ergonomie ****

Afwerking ***

Vaareigenschappen ***

Prijs / Kwaliteit ***

Technische Specificaties Rodman Spirit 31 HardTop

Lengte 9,48 m

Breedte 3,36 m

Diepgang 0,62 m

Waterverplaatsing 6.300 kilo

Motorvermogen 200 – 440 pk

CE ontwerpcategorie B

Basisprijs: € 126.140 incl. btw

Meer informatie: Jachtwerf de Boarnstream

Alternatieven:

• Beneteau Gran Turismo 34 € 141.700 ex btw

• Jeanneau Leader 9 € 135.200 ex btw

Acceleratie

TIJD SNELHEID

5 seconden 12,3 knopen= 22,78 km/u

10 seconden 19,4 knopen= 35,93 km/u

15 seconden 22,4 knopen= 41,48 km/u

20 seconden 26,9 knopen= 49,82 km/u

Op deze site vindt u HIER de boottest van de outboard-versie van de Rodman Spirit 31 HT

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Epco Ongering
Epco Ongeringhttp://www.boatsmen.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde aan het begin van zijn loopbaan af als bewegingswetenschapper en fysiotherapeut. In 2001 startte hij samen met een uitgever met het crossmediale 'Yacht Vision' concept. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Ook presenteerde hij op landelijke televisie 14 seizoenen lang breed gewaardeerde watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart en VaarTV. Hij maakt sinds 2004 deel uit van de jury van de Hiswa Boot van het jaar verkiezingen en sinds 2013 van de Motorboot-varen-prijs.

Popular

spot_img

Andere Boottesten